Agama Dan Politik

Salam semua..Adakah anda semua nampak dunia hari ni..Agama kite di politik kan..kenape perlu macam tu..bukan kan agama tuk semua..bukan untuk pas,umno,pkr dan lain2..tapi tu lah yang nampak hari ni..isu agama terus dipolitikkan,,.Memang semua orang mahukan pemimpin yang bagus untuk memimpin...tapi..ape yang nampak pemimpin hari nie.Lihat je la Mak Aji tu..baru balik haji..tapi rambut xnak mengalahkan artis..main2 mak aji nie..kan bagus kalau pemimpin kite sendiri yang menjadi imam di masjid negara..kan hebat pemimpin malaysia macam tu..rasa gak kebanggaan nye..agama dan politik..tak dapat dipisah kan..bagai aur dengan tebing..Tapi..ade satu yang aku respek dan bangge masa countdown 2012..Sambutan tahun baru luar biasa yang julung2 kalinya kita lihat di malaysia dengan kehadiran mncecah hampir 80k bersama ustaz azhar idrus, zizan raja lawak, sham kamikaze, shahir af, imam muda ashraff, akhil hayy dan ustaz syed norhisham diambang malam tahun baru 2012 dengan alunan asmaul husna bertempat di dataran kemerdekaan shah alam...ni baru dikatakan sambutan secara islam..bukan berlalak menolong bagai orang kapir...buka mata buka minda fikir kritis...<3 Ustaz Azhar Idrus <3





5 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

salam..dtg jenguk.

actually memang politik dan islam tak dpt dipisahkan. kalau dlm politik takde unsur keislaman, terlebih kebaratn pun bahaya.yang haram jadi halal. huhu~

btw, nice blog. =)

erie said...

trimas kaseh kerna datang jnguk...2 la psl..mmg patot pon politik dan agama bagai aur dn tebing...sama2 naik...btw..thanx for your kment..

Anonymous said...

salah tu bro.. politik n agama jauh panggang dari api. kalo kekuasan n agama baru btoi.. politik ni sngat kotor bang.. x sesuai kalo politik digandingkn dgn agama.. huhu

kekuasaan n agama blh diibaratkn cam gini la agama adalh rumah kita n kekuasan pula diibaratkn securiti yg jga umah kita.
(kekuasaan adalh untuk mnjga maruah n agama islam.)

tp ada jgk yg mngatakn politik itu kuasa. sebenarnya politik bkn kuasa. politik adalh kepentingan kpd sseorg individu atau ssetngah pihak. dlm politik pulak mcm ada.. taik aym, taik lembu n taik babi.. semua ada.

politik ni trick je bang.. kalo bro nk kn sesuatu yg rare atau pyh nk dpt.. cntoh nk tackle awek cun la.. tp awek cun tu xnk kn bro. so apa bro akn buat..?? mcm2 cara bro akan buat kn? sama ada cara baik atau buruk terpulang pd bro la..

sama la mcm kuasa.. kalo bro nk kuasa mesti kene main politik skit.. ke guane? hehhe

pepehal malaysia nih dah ok bro.. xyah nk rebel2 la.. :)

erie said...

kenape politik dan agama jauh plop..bukakn kah memisah kan Memisahkan agama dan politik dipanggil sekular. Perkataan sekular berasal dari perkataan Latin iaitu saeculum yang bemaksud kata waktu( a time word)..

Marilah kita ingat pesan Rasullullah yang terakhir ketika Haji Wada':

Kalian semua adalah anak Adam, sedangkan Adam itu diciptakan dari tanah. Tidak ada kelebihan bagi bangsa Arab atas bangsa bukan Arab, tidak ada kelebihan bagi bangsa kulit putih atas bangsa kulit hitam, dan tidak ada kelebihan bangsa berkulit hitam atas bangsa kulit putih, melainkan dengan taqwa

Kepada mereka mereka yang kuat perjuangkan kebangsaan dan melayu, tanyalah diri kamu ,fahaman siapakah yang kamu bawa? Kepada yang hendak memisahkan politik dan agama, sedarkah kamu bahawa kamu dan karl max adalah satu guru?

Kepada para ulama, marilah kita merenung kata kata Muaz Ar Razi'

"wahai orang orang yang berilmu dan para alim ulama,istana-istana kalian(indah) laksana istana kaisar, rumah-rumah kalian (besar dan selesa)laksana rumah kisra, kendaraan-kendaraan kalian (kenderaan mewah)laksana kendaraan Qarun, gelas-gelas kalian laksana gelas Fir’aun, jamuan-jamuan kalian laksana jamuan jahiliah dan mazhab-mazhab kalian laksana mazhab setaniyah. Lalu dimanakah risalah Muhammad?"

Di manakah tugas kamu dalam mewarisi tugas yang ditinggalkan oleh Rasullullah s.a.w?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.